Antara faktor-faktor dalam perlaksanaan kurikulum prasekolah ialah:
ü Ciri-ciri kanak-kanak
ü Alam persekitaran
ü Prinsip pembelajaran
ü Aktiviti yang terancang
Ciri-ciri kanak-kanak
· Kanak-kanak pada peringkat umur ini berada dalam tahap perkembangan kognitif peringkat praoperasi.
· Kanak-kanak perlu menguasai penggunaan otot kasar, otot halus dan koordinasi pergerakan mata dan tangan.
· Kanak-kanak sentiasa didorong oleh semangat ingin tahu yang menyebabkan mereka sentiasa cerdas dan cenderung untuk berkomunikasi.
· Kanak-kanak perlukan perlindungan dan kasih sayang untuk memupuk perasaan yakin diri.
· Kanak-kanak adalah unit dan berbeza di antara satu sama lain.
Alam sekitar
· Alam persekitaran prasekolah yang kondusif merupakan faktor utama dan pendorong perkembangan kanak-kanak secara bersepadu dan seimbang.
· Peranan guru sebagai pembimbing, pengasuh dan pendorong ke arah perkembangan intelek, rohani, emosi dan jasmani.
· Alam sekitar harus selesa dan selamat, riang serta penuh kasih sayang.
· Persekitaran di tadika seharusnya mencabar dan boleh mengayakan pengalaman mereka.
Prinsip pembelajaran
· Latar belakang murid yang yang berbeza.
· Perbezaan individu menentukan masa yang sesuai untuk belajar dan kadar kemampuan memperolehi ilmu pengetahuan.
· Semua deria murid digunakan dalam aktiviti pembelajaran.
· Pembelajaran melalui pengalaman yang menggunakan bahan maujud ditekankan.
· Belajar melalui bermain dalam suasana riang diutamakan.
· Pembelajaran hendaklah dijalankan secara bersepadu.
· Interaksi yang mesra antara murid dengan guru, pengasuh, rakan sebaya dan masyarakat sekitar digalakkan.
Aktiviti terancang
· Aktiviti prasekolah perlu dirancang dan dilaksanakan selaras dengan perkembangan murid supaya setiap murid mendapat peluang yang sama dalam pengalaman pembelajarannya.
· Aktiviti dihubungkaitkan di antara satu komponen dengan komponen yang lain supaya murid mendapat pengalaman yang bersepadu dan menyeluruh
No comments:
Post a Comment